5 najboljih bezglutenskih žitarica

Listopad je mjesec kada slavimo plodove zemlje. Upravo su cjelovite žitarice od davnina sinonim osnovne prehrane, koje pružaju bezbroj mogućnosti za uživanje – od zrna do brašna, od kaša do kruha.

Predstavljamo najbolje cjelovite bezglutenske žitarice koje u svom zrnu kriju vrijedno nutritivno bogatstvo i nude mnogo zanimljivih načina za pripremanje.

Nepravedno zapostavljen - sorghum

Sorghum je žitarica koja se tek treba izboriti za zasluženo mjesto među najomiljenijim žitaricama bez glutena. U svijetu se sve češće koristi zahvaljujući globalnom bezglutenskom trendu. Kod nas je poznatija kao sirak. Sigurno ste je vidjeli ili čak držali u ruci. Naime, od sirka se prave prirodne metle. Sirak se koristi i za kvalitetnu stočnu hranu, no do sada je kod nas bila rijetkost koristiti sirak za jelo. Zahvaljujući sve većoj popularnosti namirnica koje ne sadrže gluten, sirak sada ima svoju priliku.

Sorghum je po izgledu i okusu najsličniji prosu te se najčešće koristi umjesto prosa, no nakon kuhanja je nešto „rahliji“ u usporedbi s prosom. 

Izvor je vlakana i bjelančevina te na organizam djeluje alkalno. Zanimljivo je da cjeloviti sorghum sadrži i antioksidans antocijanin. Izvrstan je u kašama, u kombinaciji s drugim žitaricama ili kao dodatak varivima ili jelima s povrćem i mahunarkama. Brašno sorghuma se koristi za izradu kruha i kolača.

4 razloga da zavoliš sorghum

  1. Ne sadrži gluten i lako je probavljiv
  2. Bogat je vlaknima i potiče probavu
  3. Niskog je glikemijskog indeksa
  4. Izvor je antioksidansa antocijanina

Sitna žitarica velikih moći - teff

Teff je minijaturna žitarica, koja sadrži više kalcija i željeza u usporedbi s ostalim žitaricama. Izvrstan je izvor fosfora, magnezija, cinka i tiamina. Sadrži čak 8 esencijalnih aminokiselina i odličan je izvor proteina. Teff prirodno ne sadrži gluten i izvrstan je za kaše i pudinge, a njegovo brašno možeš dodavati u kruh i peciva. Od brašna tefa spravlja se i poznata etiopska pogača injera.

Drevno zrno - amarant

Amarant je još jedna žitarica sitnog zrna cijenjena od davnina, posebno na području Amerike i Azije. Također prirodno ne sadrži gluten i iznimno je bogata bjelančevinama, kalcijem, željezom, magnezijem i fosforom. Posebno se preporučuje tijekom trudnoće i dojenja kao i u prehrani beba te za prehranu sportaša. Izvrsno se kombinira s drugim žitaricama, posebno s kvinojom, prosom i rižom. Može se klijati i koristiti u salatama. Preporučuje se u slatkim kašama, juhama, varivima, ali i kao brašno za kruh.

Bezglutenska kraljica - kvinoja

Kvinoja je u zadnjih 5 godina stekla veliku popularnost zbog fascinantnih hranjivih sastojaka. Sadrži bogatstvo proteina, ali i sve esencijalne aminokiseline, flavonoide te vrijedne nutrijente kao što su željezo, magnezij, mangan i vitamin B2. Lako je probavljiva i prirodno ne sadrži gluten.  Kvinoja je vrlo ukusna u kombinaciji s pirjanim povrćem, kao dodatak salatama i varivima ili u kombinaciji s drugim žitaricama kao što su riža, amarant ili tef.

Zrna snažne vitalnosti – heljda  

Heljda je jedna od najotpornijih žitarica koja uspijeva i u hladnijim, surovijim klimatskim uvjetima. Zrno heljde prirodno ne sadrži gluten i bogato je hranjivim sastojcima, posebno  vitaminima B skupine. Zbog prirodne otpornosti i vitalnosti, heljda ima sposobnost da zagrijava organizam, pa je posebno popularna u zimskim jelima uz dodatak fermentiranog kiselog korjenastog povrća ili kupusa.

Heljda se može kuhati kao riža i pripremiti u obliku heljdine kaše (za juhe i popečke) ili se može samljeti u brašno za pripremanje palente ili vrlo ukusnog kruha i peciva (kao dodatak brašnu drugih žitarica). Naime, kada se pšeničnom brašnu dodaje heljdino, tijesto postaje vrlo glatko, primjerice, kao da je u smjesi dodan maslac.

Klasik među lužnatim žitaricama - proso  

Proso je žitarica sitnog zrna koja ne sadrži gluten i poznata je po svom alkalnom djelovanju. Bogato je magnezijem i željezom. Izvrsno je uz pirjano povrće ili kao dodatak juhama i varivima. Najčešći je izbor za slatke jutarnje kaše uz dodatak suhog voća ili kao prilog jelima s povrćem i mahunarkama - samostalno ili u kombinaciji s drugim žitaricama kao što su riža, amarant i kvinoja. Pire od prosa s dodatkom finih hladno prešanih ulja i začina je vrlo ukusan i popularan prilog, posebno kao „podloga“ za bezglutensku pizzu. Proso je izvrsno i „na slatko“ kao zdrava krema i puding. Naravno, proso je moguće samljeti u fino brašno koje je posebno cijenjeno za kolače.

Samelji svoje brašno

Kao što smo već spomenuli, u spomenutim bezglutenskim žitaricama moguće je uživati i u obliku brašna. Predlažemo da cjelovito zrno žitarica samelješ u malom kamenom mlinu Klukas i tako maksimalno iskoristiš sve nutritivne vrijednosti zrna. To možeš učiniti u zagrebačkoj bio&bio trgovini u Radničkoj 49.

Saznaj više