6 namirnica koje nas pokreću u ritmu proljeća

Kako bi osigurali organizmu optimalnu razinu vitalnosti i energije te lakšu prilagodbu tijekom promjene godišnjih doba, preporučljivo je prilagoditi prehranu sukladno specifičnim potrebama organizma.

Prehrana tijekom proljeća treba biti laganija nego zimi te bogata klorofilom, vitaminima i mineralnim tvarima. Ovo su namirnice koje bi svakako trebali konzumirati u proljeće i koje će vas lako pokrenuti i uskladiti s proljetnim ritmom prirode.  

1. Klice

Klice predstavljaju biljku u vrhuncu snage i vitalnosti. Klijanje predstavlja trenutak iznimnog buđenja energije. U zdravoj sjemenki aktiviraju se različiti metabolički putevi. U procesu klijanja, sadržaj vitamina, mineralnih tvari i proteina višestruko se povećava uz istodobno snižavanje udjela kalorija i ugljikohidrata. Lako su probavljive zato što sadrže bogatstvo enzima. Možemo ih dodavati juhama, salatama, varivima i sendvičima.

2. Alge

Alge su podvodne biljke, mnogi ih nazivaju i „morsko povrće“. Odlikuje ih niska kalorijska vrijednost te visok sadržaj vitamina, mineralnih tvari, kao i prehrambenih vlakana. Prehrambena vlakna iz algi imaju malo drugačiju ulogu u usporedbi s vlaknima kontinentalnih biljaka. Svojstva vlakana iz algi tzv. alginata jest smanjenje apsorpcije masti iz hrane u probavnom sustavu. Poznato je kako alge predstavljaju jedan od najznačajnijih izvora joda u hrani. Jod je element u tragovima koji je bitan za normalno funkcioniranje štitne žlijezde. Osim joda alge sadrže i oko 40 aktivnih tvari.

3. Cjelovite žitarice

Ječam je idealna namirnica za proljetno čišćenje organizma. Lako je probavljiv, sadrži mnogo topljivih vlakana koja, osim što pospješuju probavu, smanjuju apsorpciju šećera te tako smanjuju rizik za razvijanje dijabetesa tipa 2. Ne topljiva vlakna u ječmu pomažu nam u redovnom pražnjenju crijeva i smanjuju rizik od određenih oblika raka. Ječam sadrži vitamin B1, vitamin B3, selen, željezo, magnezij, cink, fosfor i bakar.

4. Mahunarke

Leća koju možemo naći u raznim bojama je tipična mahunarka proljeća. Najkraće se kuha od svih mahunarki. Idealan je izvor proteina i složenih ugljikohidrata, a sadrži vrlo malo masnoća i spada u najprobavljivije mahunarke. Bogata je topljivim i ne topljivim vlaknima te nam je veoma važna za zdravu probavu. Od mineralnih tvari leća sadrži željezo i folnu kiselinu, dva minerala prijeko potrebna ženama. Zahvaljujući sadržaju fitoestrogena izoflavona uravnotežuje hormone te smanjuje estrogensku dominaciju tijekom reprodukcijskog razdoblja žene, te ublažava simptome menopauze. Leću možete konzumirati kao glavno jelo u obliku variva ili juhe, kao prilog, na salatu ili kao namaz.

5. Sezonsko voće i povrće

Zašto jesti sezonsko voće i povrće? Pa upravo zato što su namirnice najbogatije nutrijentima i antioksidansima upravo na vrhuncu sezone. Uostalom priroda nam pruža upravo ono što nam u tome trenutku treba. Npr. zimi unosimo namirnice bogate vitaminom C koje nas čuvaju od raznih prehlada i bolesti te nam osnažuju imunitet. U proljeće prevladava zeleno povrće koje potiču blagu detoksikaciju. Voće i povrće koje trebamo jesti u proljeće: mladi grašak, šparoge, blitva, špinat, salate (endivija, matovilac, radič, zelena salata), cvjetača, rotkvice, celer, tikvice, avokado, limeta, ananas, jagode.

6. Svježi začini

I na kraju preporučujem da zamijenite suhe začine svježim začinskim biljem. Osim što prekrasno mirišu, obogaćuju naša jela vitaminima i mineralnim tvarima.