Disciplina bez drame - knjiga za sretniju obitelj

Ako ne znate kako da dijete spriječite da se penje po namještaju ili kako da ga nagovorite da se odjene prije otvaranja ulaznih vrata... Ako vas frustrira to što stalno iznova ponavljate iste rečenice („Požuri se! Zakasnit ćeš u školu!“) ili to što se ponovno morate svađati oko odlaska na spavanje ili pisanja zadaće ili gledanja televizije... Ako vas je zatekla ikoja od ovih frustracija, niste sami. Vi ste roditelj.

Pravo značenje riječi disciplina nije 'dovođenje u red' kažnjavanjem, nego poučavanje tvrde Daniel J. Siegel i Tina Payne Bryson, proslavljeni autori knjige Razvoj dječjeg mozga i drugih svjetskih bestselera. Iako se na prvi pogled možda čini kao nemoguća misija, knjiga Disciplina bez drame (Planetopija, 2017.) uvjerit će vas u suprotno! Njihov je glavni moto: poveži i preusmjeri. To znači da bismo djetetu prvo trebali pružiti utješnu povezanost, a zatim preusmjeriti ponašanje. Čak i kad govorimo „ne“ djetetovu ponašanju, uvijek želimo reći „da“ njegovim emocijama i načinu na koji doživljava situaciju.

Kako ne postoji jedna, univerzalna disciplinarna tehnika koja se može primijeniti na svaku situaciju, trebamo biti voljni i sposobni razmišljati u hodu te smišljati različite načine da riješimo svaki problem koji se javi ovisno o našem odgojnom stilu, temperamentu i potrebama svakog pojedinog djeteta. No, u tome nam može pomoći sljedeće:

8 osnovnih načela suosjećajnog discipliniranja

  1. Disciplina je presudna
    Voljeti djecu i davati im ono što treba znači i postavljati jasne i dosljedne granice te mnogo očekivati od njih; sve im to pomaže da ostvare uspjeh u odnosima i drugim područjima svog života.
  2. Učinkovita se disciplina oslanja na odnos pun ljubavi i poštovanja između odrasle osobe i djeteta 
    Disciplina nikad ne bi trebala uključivati prijetnje ili ponižavanje, nanositi fizičku bol, plašiti djecu ili kod njih stvarati osjećaj da im je odrasla osoba neprijatelj. Disciplina bi uvijek i za sve trebala biti sigurna i brižna.
  3. Cilj je discipline poučavati 
    Disciplinarne situacije koristimo da bismo razvijali vještine kako bi se djeca mogla bolje ponašati u sadašnjosti i donositi bolje odluke u budućnosti. Obično postoje bolji načini da se djecu poučava od toga da im se smjesta određuju posljedice. Umjesto da ih kažnjavamo, potičemo ih na suradnju tako što im pomažemo da razmisle o svojim postupcima i tako što smo kreativni i razigrani. Granice postavljamo razgovorom kako bismo potpomogli razvoj svijesti i vještina koje vode prema boljem ponašanju i danas i sutra.
  4. Prvi je korak u discipliniranju obraćati pozornost na djetetove emocije 
    Kad se djeca loše ponašaju, to je obično zato što se ne mogu dobro nositi sa snažnim osjećajima i što još nisu razvila vještine za donošenje dobrih odluka. Stoga je jednako važno obraćati pozornost na emocionalno iskustvo iza ponašanja kao i na samo ponašanje. Štoviše, istraživanja pokazuju da je ispunjavanje emocionalnih potreba djece zapravo najučinkovitiji pristup dugoročnom mijenjaju ponašanja, kao i razvijanju njihova mozga tako da im omogućimo da se bolje ponašaju kako budu odrastala.
  5. Kad su djeca uzrujana ili imaju izljev bijesa, upravo smo im tada najpotrebniji 
    Moramo im pokazati da smo uz njih i da ćemo biti uz njih i kad se najgore ponašaju. Tako stvaramo povjerenje i osjećaj opće sigurnosti.
  6. Ponekad moramo pričekati dok djeca ne budu spremna učiti
    Ako su djeca uzrujana ili izvan kontrole, to je najgore vrijeme da ih pokušamo poučavati. Te su snažne emocije dokaz da smo im potrebni. Prvi nam je zadatak da im pomognemo da se smire kako bi mogla vratiti kontrolu i dobro se ponašati.
  7. Pomoći ćemo svojoj djeci da budu spremna učiti tako što ćemo se povezati s njima
    Prije no što preusmjerimo njihovo ponašanje, povežemo se i pružimo utjehu. Baš kao što ih tješimo kad su fizički ozlijeđena, tako postupamo i kad su emocionalno uzrujana. To činimo tako što uvažavamo njihove osjećaje i pružamo im mnogo brižne empatije. Prije no što poučavamo, povežemo se.
  8. Nakon povezivanja, preusmjeravamo
    Nakon što su osjetili tu povezanost s nama, djeca će biti spremnija učiti te ćemo ih moći učinkovito preusmjeriti i razgovarati s njima o njihovu ponašanju. Što želimo ostvariti kad preusmjeravamo i postavljamo granice? Želimo da naša djeca razviju uvid u sebe, empatiju za druge i sposobnost da isprave svoje pogreške.

Uz mnoštvo iskrenih priča i primjera te korisnih ilustracija knjiga Disciplina bez drame vodit će vas učinkovito, jednostavno i jasno kroz neposluh, suze i bijes vašeg djeteta – bez scena, vikanja i kažnjavanja. Umjesto toga naučit ćete kako nuditi mirna rješenja s kojima ćete biti zadovoljni i vi i vaše dijete, ojačati vezu među vama i usrećiti cijelu obitelj.