Kako izblendati idealan superfood smoothie

Najčešća pitanja i teme s kojima se susrećem svakodnevno u poslu jesu odabir sirovih superfood prašaka iz mnoštva neobičnih superfood naziva, prema njihovoj namjeni i njihovo kombiniranje za maksimalni učinak na zdravlje kupca.
Prednosti kašastih sokova (smoothies) laka su izrada, brzina, hranjivost i ono najbitnije, velik broj mogućih kombinacija koje možete kreirati prema zdravstvenom stanju.

BAZA
Prije svega, svaki kašasti sok ima bazu. Najčešće se koristi voda, no s obzirom na dostupne biljne napitke, moguće ju je zamijeniti zobenim ili rižinim mlijekom. Osim biljnih mlijeka, kao baza mogu poslužiti razni hladno cijeđeni sokovi.  Uzmite ono što vam je pri ruci i pazite da bude bez dodanog šećera. Jedna od najukusnijih baza je sok mladog kokosa, koji se posebno dobro slaže s blendanom mladom ciklom. Ne zaboravite ni Yogi čajeve, koje umjesto kuhanja možete i samo namočiti preko noći u hladnoj vodi i tako dobiti kvalitetnu i ukusnu bazu. Primjerice, ljeti koristite limetu i mentu, a zimi se sjetite classic Yogija bogatog cimetom. Čiste biljne čajeve birajte prema potrebi - zeleni za detox, koprivu za poticanje uklanjanja viška tekućine iz organizma, brusnicu protiv upalnih procesa u mokraćovodu, hibiskus zbog velike količine vitamina C, komorač kada vas muče probavni problemi itd.

LISNATO ZELENO POVRĆE
Nakon što odaberete bazu i stavite je u blender, dodajte zelenjavu. Uzmite ono što je raspoloživo - blitva, mladi špinat (stariji špinat ima više oksalne kiseline, stoga ga izbjegavajte), kovrčavi kelj, razne mišancije, rikula, matovilac. Moj favorit je potočarka, jer je sočna i divnog okusa. Zimi, kada su količine zelenjave limitirane, okrenite se čajnoj žlici algi kao što je spirulina ili chlorella. Tako ćete u organizam unijeti klorofil te makro i mikronutrijente.

VOĆE I/ILI POVRĆE
Bazu i zelenjavu pojačajte voćem i/ili povrćem. Izbjegavajte konzervirano, ukuhano i smrznuto - koristite sezonsko. Kašasti povrtni sokovi ionako se najviše konzumiraju ljeti kada nam treba osvježenje. Od voća se najčešće koriste banane koje daju kremastu teksturu i slatkoću, ali i jabuke, breskve, avokado, kruške, šljive, naranče, mango, grožđe i slično. Ako vas muče konstipacije, sjetite se ananasa i smokvi. Kada nema svježeg voća, koristite suho. Namočite datulje, suhe smokve, grožđice ili dud preko noći da bi omekšalo. Od povrća uglavnom dominiraju mrkva, oguljene i nasjeckane tikve, krastavci, brokula, kelj pupčar, cvjetača, čičoka i cikla. Iako, radi malo igre sa okusom, dodajte u kašasti sok pola češnja češnjaka, komadić korijena celera ili paprike. Iznenadit ćete se koliko mogu biti ukusni.

ORAŠIDI I KLICE
Pojačajte smjesu orašidima namočenima preko noći ili žlicom gotovog namaza bez soli, šećera ili ikakvih dodataka. Osim indijskih oraščića, badema i lješnjaka, sjetite se brazilskih oraha, koštica marelice i onog najpopularnijeg, sjemenki konoplje. Pogodno je i brašno kokosa koje će dodatno zagustiti smjesu i pojačati okus.
Umjesto orašida možete ubaciti i žlicu biljnih ulja - laneno, konopljino, kokosovo i sl. Uvijek birajte organska hladno prešana ulja u kojima su očuvani okus i nutrijenti. Nahranit će vas masnim kiselinama i vitaminima topivima u masnoćama, ali i dati energiju. Nije loše ubaciti ni svježe klice. Male nutritivne bombe pojačat će svaki kašasti sok, a neke donijeti i svoju aromu. Od blažih birajte klice mungo graha i klice alfa alfe, a za jači okus ubacite par prstohvata klica brokule, rotkvice i rikule.

SUPERFOODS, PROBIOTICI, VLAKNA, ZAČINI...
Definitivno su najzanimljivije komponente kašastih sokova. Birajte namirnice prema potrebi - ublendajte goji bobice radi željeza i neuobičajeno velikog udjela antioksidansa, peruanske jagode radi vlakana i vitamina B12 koji je esencijalan za vegane, ashwagandhu za energiju i polet, kakao zbog vrhunskog okusa i jednog od najkompletnijih kemijskih sastava u prirodi, maca prah radi energije i balansa hormona u organizmu, acai prah radi imuniziranja i poticanja nježnog detoxa, camu camu kada trebate snažan izvor vitamina C, guaranu radi buđenja i koncentracije, prah konopljnog proteina kada ste pod fizičkim opterećenjem i treninzima, želite povećati mišićnu masu ili potaknuti metabolizam. Ubacite i prah polena, snažni biljni imunizator, kao suhe bobice aronije koja pomaže kod slabe apsorpcije željeza .

Po potrebi ubacite i gljivoboostere kao što su reishi, cordyceps, maitake i chaga - otvorite kapsulu i samo istresite u sok. Osnažit će oslabljeni imunitet, dati vam snagu i prijeko potrebnu vitalnost.

Povremeno ubacite i probiotike u prahu. Ostavite ih u kašastom soku par minuta i pijte natašte. Korisni su kod probavnih problema, proljeva, konstipacija i trovanja hranom. Sustavno ih pijte ako ste dulji period konzumirali antibiotike da biste regenerirali oslabljenu crijevnu mikrofloru.

Vlakna su obavezan sastojak svakog kašastog soka. Uz netopiva, kao što su zobene mekinje ili mljevene sjemenke lana - pogodna za kronične konstipacije, možete koristiti i blaža, topiva kao što su ljuskice psylliuma ili sjemenke chia.

Kašasti sok eventualno zasladite. Birajte prirodna sladila niskog glikemijskog indeksa - zobeni, rižin ili ječmeni slad, sirup agave, melasu, lucumu, mesquite, yacon ili šećer kokosovog cvijeta. Odlična je i stevia, pogotovo u kapima, savršeno se otapa u svakom kašastom soku, a nosi ravno 0 kalorija i čistu slatkoću.

Ako želite dodatno pojačati okus i začiniti sok, umiješajte cimet, rogač, kajenski papar, kurkumu ili vaniliju. Ako vam okus iz nekog razloga ne odgovara ili se predomislite, neki od sastojaka vam je pregorak ili trpak, možete ga ublažiti ublendavanjem jedne banane u smjesu u količini pola litre tekućine.

NAPITAK ZA BRZO BUĐENJE :)
Evo primjera kako složiti kašasti sok u količini od pola litre. Recimo da se želite brzo probuditi prije napornog dana na poslu :)
Kao bazu koristite pola litre rižinog mlijeka. Dodajte dvije šake mladog špinata, opranog i odrezanih peteljki, dvije jušne žlice namaza od lješnjaka, jednu bananu, čajnu žlicu maca praha i čajnu žlicu guarane, čajnu žlicu preko noći namočenog praha polena i jušnu žlicu sjemenki chia. Možete dodati i par kapi stevie ili cimeta da biste pojačali okus. Popijte ga natašte, kao blagu zamjenu za kavu.

Smiksani biljni napitci ne bi smjeli dugo stajati, iako su jestivi i nakon 24 sata. Preporučujem izradu količine koju možete popiti odmah, u što kraćem roku. Radije blendajte dvaput ili triput nego jednu količinu za cijeli dan. Određeni sastojci nakon što ih izložite tekućini i drugim sastojcima vrlo brzo reagiraju i mijenjaju okus kašastih sokova zbog čega mogu postati gorki i kiseli. Ovdje pogotovo ističem maca prah i camu camu - kada ih umiješate u napitak, popijte ih na eks :)

Mnogo je kombinacija, igrajte se i tražite okus koji vam najviše odgovara.
A inspiraciju za recepte potražite u našem bestselleru Eliksir - izbor najboljih shake&blend recepata.