Filtriranje
Web trgovina
0800 246 246
Pon - Pet od 8 do 16h
Jadranka Boban Pejić

Kako savladati stres na prirodan način

Koliko sami pridonosimo pojavi stresa? Možemo li i kako podići našu toleranciju stresa? I kakve uopće veze prehrana ima sa stresom? Zanimaju li vas odgovori na ova pitanja, nastavite s čitanjem.

Datum objave: 11.09.2017

Poslovni ljudi u današnjem brzom ritmu života sve teže zadržavaju zdravlje, a time gube ravnotežu i prisebnost toliko potrebne za suočavanje sa svakodnevnim poslovnim izazovima. Temelj za uspješno funkcioniranje u stresnim uvjetima svakako je i pravilna prehrana koja se, nažalost, mnogim menadžerima nalazi pri dnu liste prioriteta.

U Americi milijun ljudi godišnje umire od kardiovaskularnih bolesti, od tog broja veliki postotak odnosi se na poslovne ljude srednjih godina. Menadžerska bolest poznata je i u Istočnim zemljama, samo što u Americi menadžere više ugrožavaju infarkti, a Japance moždani udari. Kod nas podaci o žrtvama menadžerskih bolesti nisu toliko zastrašujući, iako se zna da su ugrožena skupina uglavnom ljudi oko četrdesete godine života, češće muškarci nego žene. Dok se muškarci uglavnom suočavaju s tegobama sa srcem i krvnim žilama, ženama nisu strane apatija i tjeskoba.

Upravo je ta omražena riječ stres jedna od najpopularnijih i najčešćih tema poslovnih ljudi. Biti pod stresom omiljeni je izraz i vrlo često i opravdanje kojim pokušavamo objasniti da je to nešto izvan naše moći jer jednostavno, danas se tako «stresno» živi.

Naše tijelo voli ritam

Sve u prirodi ima svoj ritam, nekad brži, a nekad sporiji. Tako i naše tijelo ima svoje potrebe poput osnovnih potreba za snom, hranom i tekućinom. Ponekad se hvalimo kako možemo dugo izdržati bez hrane, «zaboraviti» da smo gladni ili jednostavno «imamo važnijeg posla». Često se prema autu ponašamo bolje nego prema vlastitom tijelu. Nikada nam neće pasti na pamet voziti auto bez goriva ili ulja, jer znamo posljedice, zar ne? Naše tijelo puno je sofisticiraniji «stroj» od auta. Naše stanice pamte različite traume i preskakanja obroka, zanemarivanje osnovnih fizioloških potreba i duboko u sebi pohranjuju stres. Zaboravljamo li ili nam nitko nikada nije niti rekao da smo se rodili s određenim kapacitetom esencijalne energije? Ako se samo trošimo i ne obnavljamo naše svakodnevne vitalne funkcije dolazi do vrlo opasnog trošenja esencijalne energije koja nije obnovljiva, to je ulazak u jednosmjernu ulicu...

Ako smo često gladni smanjuje nam se tolerancija na vanjski stres, postajemo nervozni, iritabilni, javlja se nedostatak koncentracije, nemogućnost da se fokusiramo na važne stvari. Stoga je neophodno i neprocjenjivo važno dati našem tijelu ritam redovitog hranjenja, hidratacije (piti vodu!) kako bismo od njega mogli očekivati maksimum. U suprotnom zakazat će kad najmanje očekujemo. Stoga podići toleranciju stresa znači početi doručkovati, makar samo to bio kvalitetan napitak i ne preskakati druge obroke tijekom dana.

Ubojice ritma

Nije nikakva tajna da postoje namirnice koje stvaraju stres u našem organizmu i time smanjuju mogućnost podnošenja vanjskog stresa. Pokušajte ih se riješiti što prije:

1. Rafinirani proizvodi – u elegantnom bjelilu riže, brašna, margarina i sličnih namirnica kriju se glavni kradljivci minerala iz našeg tijela, osobito kalcija. Svakodnevno konzumiranje rafiniranih proizvoda slabi probavu, želudac, nepovoljno utječe na razinu šećera u krvi i ne donosi baš nikakve kvalitetne sastojke.

2. Masna hrana, veće količine namirnica životinjskog podrijetla poput mesa, masnih sireva ili lisnatog tijesta prženog u ulju, stvaraju kiselu reakciju u našoj krvi, a time i stres u organizmu pa smo tako podložni različitim virozama, prehladama i sl.

3. Alkohol mijenja našu percepciju, smanjuje mogućnost koncentracije i fokusiranosti (osobito u pregovorima i planiranjima) te nepovoljno utječe na krvožilni sustav.

4. Nikotin – pregrijava želudac, kontrahira žile i reproduktivni sustav te smanjuje kapacitet pluća koji je izuzetno važan za toleranciju stresa.


Hrana koja nas jača

Na prvom mjestu to su cjelovite žitarice poput smeđe riže, prosa, tjestenine od cjelovitog brašna i sl. Cjelovite žitarice, zbog vlakana koja sadrže, bogat su izvor B kompleksa, vitamina koji djeluje umirujuće na naš centralni živčani sustav i povoljno na probavu. Složeni šećeri/ugljikohidrati iz žitarica postupno prolaze kroz proces probave te na taj način održavaju stabilnu razinu šećera u krvi što nam omogućava izdržljivost na duge staze i dobru koncentraciju, fokusiranost te moć zapažanja i pregleda događaja.

Različite vrste povrća, od korjenastog preko glavičastog do zelenog lisnatog opuštajuće djeluju na organizam i daju osjećaj lakoće u isto vrijeme. Voće, u malim količinama opušta i osvježava organizam.
Funkcionalna hrana (kako ju nazivaju u Švedskoj) poput napitka od zobi (npr. Oatly), te lišće isklijalog mladog ječma (Zelena magma) izvrsni su prirodni dodaci svakoj prehrani i najpopularnije namirnice za bolju toleranciju stresa. Osim Zelene magme, važno je birati i prirodne dodatke prehrani na bazi teanina, ekstrakta pasiflore i vitamina B1, B2, B6, B12 ili moćnih gljiva koje na različite načine osnažuju naš organizam. 
Jutro započnite kvalitetnim zelenim čajem umjesto kave koji će vas opustiti, a u isto vrijeme lagano stimulirati organizam.

 

Mir u nama

Vanjskog se stresa ne možemo riješiti, no možemo ojačati organizam kako bi mir koji osjećamo u našoj unutrašnjosti nadvladao različite izazove izvana. Taj je mir posljedica uspostavljenog ritma u organizmu, redovitih i kvalitetnih obroka, redovitog funkcioniranja probave te naravno kombinacije tjelesne aktivnosti i opuštanja. Mnogi pomisle da to automatski znači da trebamo manje raditi. Upravo suprotno: kada se kvalitetno brinete o sebi ostvarujete svoj puni potencijal, a time i vaša radna sposobnost dolazi na jednu izuzetno kvalitetnu razinu, ne zaboravimo i dobro raspoloženje te pozitivan stav!


Žene i stres

Žene drukčije toleriraju stres od muškaraca, odnosno na specifičan ga način  rješavaju. Žene su sklonije ekstremima vezanim za hranu kao što su prejedanje i izgladnjivanje. To, nažalost, osim iscrpljivanja organizma može dovesti i do različitih poremećaja u hranjenju. Zato je danas nužno da žena jede češće manje količine hrane (preporučuje se jesti 5 puta dnevno) kako bi se osigurala ravnoteža hormona u organizmu. Preskakanje obroka te jedenje nekvalitetnih rafiniranih namirnica (npr, svaki dan čokolada) predstavlja „okidač“ za poremećaj hormonalne ravnoteže. Za ženu je posebno važno zeleno lisnato povrće (blitva, lišće korabe, kelj, kupus, brokula i sl.) jer sadrži kvalitetne hranjive sastojke ali i opušta organizam. Žene trebaju nešto malo više tekućine poput kvalitetne vode i čajeva te posebno proizvode od soje poput tofua - sira od soje, sojinog mlijeka i slično. Lanene sjemenke i laneno ulje jedan su od najboljih prirodnih dodataka prehrani protiv stresa.

I na koncu jedan vrlo praktičan savjet; smijte se što češće jer je upravo smijeh odličan za opuštanje i prevenciju stresa i ne zaboravite svakoga dana na barem 6 sati sna.

Komentari 0
Pošaljite svoj komentar

Vaš email neće biti objavljen i koristiti će se samo u svrhu odgovaranja na Vaš komentar
Nema komentara. Budi prvi!
bioNewsletter
Zdrave ideje i savjeti stižu direktno na mail.
Newsletter šaljemo jednom tjedno, ni mi ne volimo spam :)
Naruči putem weba, plati i preuzmi u trgovini
Od sada možeš naručiti sve željene proizvode putem weba te ih preuzeti i platiti u odabranoj, bilo kojoj bio&bio trgovini. Ovo je idealno kada imaš malo veći shopping za obaviti, a nemaš vremena pretraživati i istraživati. Sve će te već čekati spremno. :)