Je li gluten zaista kriv za sve?

„Zbog različitih zdravstvenih tegoba i sve češće netolerancije na određene namirnice, eliminacijske dijete danas su u porastu, a jedna od njih je i bezglutenska dijeta. No, prije nego što prigrlite novi režim prehrane, svakako je dobro promisliti i shvatiti uzroke koji su doveli do toga da se izbjegavanje glutena danas vrlo često i bez razumijevanja savjetuje i osobama koje nemaju većih zdravstvenih problema“, u uvodu svoje knjige Prirodno bez glutena poručuje Jadranka Boban Pejić.

Osim velikoj broja ukusnih recepata koji će vam omogućiti cjelovite i balansirane obroke s namirnicama koje prirodno ne sadrže gluten, posebno vrijedan dodatak spomenute knjige je izvrstan teorijski dio zbog kojeg će vam cijela „fama o glutenu“ postati kristalno jasna i logična.

Zato vam iz knjige donosimo sažeti prikaz tri glavna krivca za naše probleme s glutenom: 

1. Količina

Često uopće nismo svjesni količine pšenice koju svakodnevno konzumiramo, a to znači i količine glutena. Osim u pekarskim proizvodima, pšenica ili njezini prerađeni dijelovi nalaze se u gotovo svim pakiranim namirnicama koje možete pronaći na policama supermarketa pa je u našoj prehrani ima puno više nego što je organizam može tolerirati. Svaki višak u organizmu jednostavno izaziva reakciju: smanjeni imunitet, netoleranciju pa i alergiju i druge zdravstvene smetnje.

2. Kvaliteta

Kvaliteta pšenice također je bitan čimbenik netolerancije glutena. Kako se danas većina pšenice u klasičnoj prehrani konzumira kao bijelo brašno, tj. rafinirana namirnica, u njoj dominira gluten, koji nema protutežu drugih sastojaka koji se inače nalaze u cjelovitom zrnu. Na taj način ne samo što dobivamo manje hranjivih sastojaka, nego i puno teže probavljamo rafiniranu namirnicu.

3. Način uzgoja

Nije zanemariv ni način uzgoja pšenice i drugih žitarica – konvencionalni uzgoj često ostavlja štetne tvari kao što su pesticidi pa i teški metali, a često se u proizvodima od pšenice nalaze različiti aditivi. Stoga je ponekad teško znati je li neku reakciju uzrokovala sama pšenica, neki štetni sastojak ili pak kombinacija jednog i drugog.

Da biste se bolje osjećali...

Povremeno smanjite unos ili potpuno izbacite pšenicu i pšenične proizvode iz prehrane, posebno rafinirane proizvode. Umjesto toga uvedite druge vrste žitarica koje prirodno ne sadržavaju gluten poput riže, prosa, kvinoje, amaranta, kukuruza i heljde te što više cjelovite, prirodne neprerađene hrane, na prvom mjestu povrće i mahunarke, najbolje iz organskog uzgoja.

Za sveobuhvatnije razumijevanje problematike glutena, od srca preporučujem konzultirati knjigu Prirodno bez glutena, kao i Makronovine radionice i seminare na ovu temu te općenito na temu prehrane.