Filtriranje
Web trgovina
0800 246 246
Pon - Pet od 8 do 16h
Tamara Dabić Kempf, prof.psihologije i edukatorica u Makronovi

Nahrani mozak i razvedri se

Tamaru je profesionalna znatiželja odvela u istraživanje novih spoznaja o utjecaju nutritivnih svojstava hrane na mentalno zdravlje i kognitivne funkcije. Provjeri što je otkrila i iskustveno zaključila.

Datum objave: 01.10.2019

„Magla u glavi“, loše raspoloženje, mentalni umor, manjak koncentracije, smušenost, česte promjene raspoloženja, slabije pamćenje… Prepoznajete se? Kroz život svatko od nas vjerojatno prođe kroz vrtuljak opisanih stanja no vrlo jednostavno iz njih možemo izaći ukoliko posvetimo više pažnje – cjelovitoj prehrani, i cjelovitim dodacima prehrani kao dodatnoj podršci.

U novije vrijeme razvijaju se nove grane nutricionizma, psihologije i psihijatrije koje istražuju i dovode u vezu način kako se hranimo s našim psihičkim i emotivnim stanjima, pa čak i s ozbiljnijim stanjima i dijagnozama. Ima smisla, jel tako?
Naš mozak organ je kao i svaki drugi – ima svoju važnu funkciju i povezan je s drugim organima i sustavima u tijelu. Odgovoran je za niz naših funkcija i upravlja njima. Kao i bez srca, bez njega ne možemo. Našem mozgu potrebna je kvalitetna hrana i energija jer neprestano radi 24 sata, 365 dana u godini.

Kad jedemo kvalitetno imat ćemo bolju pažnju i pamćenje, lakše ćemo održavati koncentraciju, biti mentalno i emocionalno stabilniji, lakše pronalaziti rješenja, biti dobro raspoloženi. Šta to konkretno znači? Naš mozak jako voli kvalitetne masnoće, cjelovite ugljikohidrate, a dragi su mu i proteini kao i minerali i vitamini.

Hrana koju naš mozak voli i treba

Aminokiseline omogućavaju prijenos informacija između živčanih stanica putem neurotransmitera. Izvor su im namirnice bogate bjelančevinama – mahunarke, neke vrste žitarica, orašasti plodovi i sjemenke. Dva „najpopularnija“ neurotransmitera su dopamin (utječe na očuvanje pažnje, raspoloženje, emocionalnu uzbuđenost, sposobnost učenja) i serotonin (regulira ciklus budnosti i sna, osjećaj zadovoljstva i apetit). Za sintezu neurotransmitera važni su i vitamini.

Vitamini i minerali podrška su mnogim unutar staničnim procesima važnim za dobro funkcioniranje mozga. Natrij, kalij i kalcij važni su za odvijanje procesa mišljenja. Magnezij, mangan i vitamini B skupine opskrbljuju stanice mozga energijom, a željezo osigurava kisik. Vitamini A, C i E djeluju antioksidativno pa sudjeluju u sprječavanju pa čak i saniranju staničnih oštećenja, a vrlo su važni za naše pamćenje i raspoloženje.
Njihov izvor su sve cjelovite namirnice iz ekološkog uzgoja pri čemu je važno da nam je prehrana raznolika kako bismo postigli njihov sinergijski učinak. Isti možemo postići i nutritivno bogatim dodacima prehrani poput Havajske spiruline koji je ujedno i poznati istraživani neuroprotektor.

Nezasićene masne kiseline presudne su za izgradnju živaca i moždanog tkiva (zamislite, 70% našeg mozga čine masti), a omogućavaju nesmetano odvijanje procesa mišljenja te utječu i na naše emocionalno stanje. Naposljetku, nezasićene masne kiseline važne su za očuvanje zdravlja moždanih stanica i mentalne vitalnosti tijekom cijelog života.
Ovdje se posebno ističu Omega-3 i Omega-6 koje pripadaju esencijalnim masnim kiselinama koje je važno da unosimo hranom jer ih naš organizam sam ne proizvodi.
Njihovi dobri izvori su: laneno ulje i sjemenke, konopljino ulje, maslinovo ulje, orašidi, avokado, cvjetača, brokula, kupus, tofu, ali i ulje algi (biljni izvor DHA)

Složeni ugljikohidrati daju nam energiju potrebnu za „pokretljivost“ mozga i motivaciju. Našem su mozgu potrebne velike količine glukoze te je pritom važno da unos bude spor i stabilan – a to nam omogućavaju upravo cjelovite žitarice, ali i orašasti plodovi i sjemenke. U strepnji od izlaganja glutenu sve su žitarice nepravedno izgubile pažnju i „dobar glas“, no iznimno su važan izvor složenih ugljikohidrata kao i vitamina iz B spektra.

Mikrobiotici – danas već gotovo svi znamo da su istraživanja pokazala da postoji povezanost između bakterija u našim crijevima i zdravlja mozga, što utječe na mentalno zdravlje. Kada je sastav mikrobioma u crijevima u neravnoteži, kao rezultat mogu nastati upalni procesi koji mogu imati negativan učinak na zdravlje živčanog ustava i funkcioniranje mozga (neki stručnjaci čak o depresiji govore kao o posljedici upalnog procesa u organizmu). Podrška ravnoteži mikroflore je prehrana bogata namirnicama koje hrane korisne bakterije i reduciraju štetne bakterijske vrste – to je, između ostalog, fermentirana hrana poput zimnice, tempeha, misa, i sl., ali i probiotičkih dodataka kada nam treba pojačanje "dobrih bakterija".

Biljna rješenja iz prirode

I uz raznoliku, cjelovitu i kvalitetnu prehranu u situacijama kada smo više izloženi ili osjećamo da trebamo podršku srećom možemo posegnuti i za kvalitetnim rješenjima iz prirode u obliku dodataka prehrani, tinktura i sl.
Kad govorimo o zdravlju mozga tu se posebno izdvajaju:

  • Lavlja griva – dodatak prehrani na osnovu gljive imena lavlja griva koji ima antioksidativno djelovanje, pomažu u ublažavanju simptoma anksioznosti i depresije, poboljšava kognitivno funkcioniranje, te potiče i obnavljanje živčanog sustava.
  • Ginko, kao jedan od najstarijih dodataka prehrani, ima brojne povoljne učinke kad je u pitanju zdravlje našeg mozga. Potiče cirkulaciju, posebice u predjelu glave, što znači optimalnu opskrbu kisikom, a samim tim bolje kognitivne funkcije i pamćenje.
  • Panax ginseng je adaptogen koji umanjuje utjecaj stresa na organizam. Koristi se za povećanje koncentracije, mentalne svježine i izdržljivosti, ali i kao podrška kod neuralgije, nesanice, te depresivnih stanja. Smanjuje umor i bezvoljnost.

Zanimljivosti iz prakse i istraživanja

  • korištenje hrane koja sadrži triptofan (aminokiselina koja pomaže proizvodnju serotonina), i magnezija smanjuje simptome depresije, a to je hrana bogata složenim ugljikohidratima
  • povećanje razine folne kiseline i B12 također pozitivno utječe na poboljšanje stanja kod depresije (između ostalog i stoga što poboljšavaju reakciju organizma na druge vrste tretmana)
  • povećanje razine B12 u organizmu dovodi do smirivanja kod napada panike (kroz povećani unos u određenom periodu)

Još puno zanimljivosti, savjeta i trikova potraži na Makronovinoj radionici Nahrani mozak - razbistri se, razvedri se, 26.10. u 13 sati. Za više informacija info@makronova.com 

Komentari 0
Pošaljite svoj komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena
Nema komentara. Budi prvi!
bioNewsletter
Zdrave ideje i savjeti stižu direktno na mail.
Newsletter šaljemo jednom tjedno, ni mi ne volimo spam :)
Naruči putem weba, plati i preuzmi u trgovini
Od sada možeš naručiti sve željene proizvode putem weba te ih preuzeti i platiti u odabranoj, bilo kojoj bio&bio trgovini. Ovo je idealno kada imaš malo veći shopping za obaviti, a nemaš vremena pretraživati i istraživati. Sve će te već čekati spremno. :)
Zatvori

Vaša privatnost i osobni podaci su nam bitni. Sukladno novoj Općoj uredbi o zaštiti podataka ažurirali smo naše Uvjete kupnje.

Kako bi se osigurao ispravan rad ovih web-stranica, ponekad na vaše uređaje pohranjujemo male podatkovne datoteke poznate pod nazivom kolačići.

Više o Uvjetima kupnje pročitajte ovdje.
Više o Pravilima o korištenju kolačića pročitajte ovdje.

Postavke o kolačićima možete urediti i/ili ažurirati ili obrisati prilikom svakog posjeta našoj stranici. O svemu više pročitajte u Pravilima o korištenju kolačića.

Google maps
Live chat
Sendgrid

Google tag manager
Google analytics
Google ecommerce
Facebook pixel