Priča o piru

Pir ti možda ne pada odmah na pamet kada te netko traži da ko' iz topa nabrojiš 3 vrste žitarica, no nakon čitanja ove priče o piru, to će se promijeniti. Otkrit ćeš koliko je zdrav i dobit ćeš volju probati ga na više načina. 

Pir se još naziva dinkel ili krupnik i jedna je od najstarijih uzgojenih žitarica u povijesti čovječanstva. Zato mu često tepaju “drevna žitarica”. Blizak je rođak popularnije pšenice. 

Dinkel se sastoji uglavnom od ugljikohidrata (škroba), ali i visokog udjela bjelančevina i vitamina kao što su vitamin B1, B6, E te minerala magnezija, željeza, fosfora i mangana.  S obzirom ma njegov sastav, vrijedilo bi ga uvrstiti u prehranu iz nekoliko razloga.

3 razloga da se zaljubiš u pir

1. Potiče probavu i regulira metabolizam

Zbog vrlo visokog udjela vlakana, pir pozitivno djeluje na probavni sustav i olakšava ispravan rad crijeva. Važno ga je samo temeljito sažvakati kako bi predprobavni enzimi u slini obavili svoj dio posla. 

2. Održava stabilnu razinu šećera u krvi

Za razliku od rafinirane varijante bilo kojeg tipa pšenice, cjelovito ekološko zrno pira povoljno utječe na održavanje stabilne razine šećera u krvi jer ima niži GI (glikemijski indeks) pa ne uzrokuje naglo i brzo dizanje šećera u krvi. 

3. Smanjuje simptome stresa i tjeskobe

Zbog značajnog udjela vitamina B1, pir može biti tvoj saveznik u razdoblju povećanog stresa i umora jer povoljno djeluje na zdravlje živčanog sustava te može smanjiti napetost i tjeskobu. 

Ovo su bili zdravstveni argumenti u prilog piru, a sada malo o okusu, načinu kuhanja i idejama za uživanje u ovoj vrijednoj žitarici.

Kako pravilno skuhati pir 

Pir je odlična alternativa uobičajenim žitaricama na tvom jelovniku koje su ti možda dosadile. Okus mu je slatkast, blago orašast i podsjeća na okus ječma, samo bez karakteristične sluzavosti. 

Dinkel je izvrstan na rižoto ili kao dodatak salatama. Ako ga želiš isprobati umjesto riže, skuhaj ga na mekano: 3 šalice vode i 1 šalicu pira kuhaj sat i pol i to nakon što ga opereš i pustiš da stoji u vodi preko noći. Na taj ćeš ga način učiniti lakše probavljivim. 

Ako želiš oplemeniti svoje salate, skuhaj ga tako da bude dobro kuhan, ali ipak malo žvakast. Nakon pranja i namakanja, kuhaj ga na laganoj vatri do 45 minuta u 2 šalice vode, pa postepeno dodaj vode po potrebi, dok ne ispari. Naravno, pir je odličan i kao dodatak varivima i juhama. 

Svježe mljeveno brašno od dinkela 

Ispeci palačinke s pirovim brašnom ili napravi fini kruh ili tijesto za pizzu. Poseban užitak je ispeći kruh od pira s mirisnim, tek mljevenim brašnom, pa ako si u Zagrebu, skokni do Radničke 49 gdje će ti bio&bio ekipa samljeti pir na malom kamenom mlinu. Vidi detalje ovdje

Kruh s pirom - piraž à la Zrno 

Ako želiš isprobati okus pravog, cjelovitog kruha od eko pira i raži s divljim kvasom, ubaci u košaricu svježi Zrno piraž. Lako je probavljiv zbog duge fermentacije, karakteristično kiselkast i izvrstan uz variva ili za sendviče. 

Eko tjestenina s pirom

Oplemeni svoje lagane talijanske večere ili brze-ali-zdrave ručkove zanimljivom tjesteninom od dinkela koja se spravlja po tradicionalnoj talijanskoj recepturi.

Pogledaj naš izbor tjestenine i drugih proizvoda od eko pira i uživaj u novim okusima.