Snježana Jakopović: Eko proizvodnja je svjetla budućnost Hrvatske

Zamolili smo Snježanu Jakopović da nam ispriča priču o hrvatskom obiteljskom gospodarstvu Jakopović, o eko proizvodnji ljekovitih biljaka i jedinstvenim domaćim proizvodima Kuća magične trave.

Odakle nadahnuće da se bavite ovim poslom?

Suprug Mladen Jakopović, kao dijete rođeno na selu, nakon fakulteta i više godina rada u vlastitoj softwerskoj tvrtki, nikad nije prestao voljeti zemlju i prirodu. Radovi u prirodi služili su mu kao ispušni ventil nakon napornog programiranja. S obzirom na to da njegova obitelj posjeduje dosta zemlje (šume i oranica), koje su već više godina bile prazne i puste, odlučili smo oživjeti naše zagorske brežuljke i posaditi "nešto". U potrazi za idejom naišli smo na melisu i priču o melisi, koju smo tada posijali i presadili na 2 ha površine. Vrlo brzo smo shvatili da jedino finalizacija proizvoda može biti isplativa i trajno rješenje. Nismo još uvijek znali što i kako ali znali smo jedno: što god ćemo proizvoditi bit će isključivo prirodno i ekološko. Obzirom na predivna svojstva te biljke i na široku mogućnost primjene, ideje o proizvodima su mi se počele javljati, a tako su se redali i proizvodi. Ispostavilo se da je certificirana ekološka kozmetika naša budućnost. Svaki naš novi proizvod bio je kao novorođenče koje smo brižno i sa strpljenjem izgrađivali do njegovog finalnog oblika.

Kakvim se djelatnostima bavite na OPG Jakopović i time zatvarate krug od uzgoja do finalnog proizvoda? 

Na samom početku kada smo se bavili idejom uzgoja ljekovitog bilja na veliko i kada smo posadili prvi nasad melise, izgradili smo veliku sušaru za ljekovito bilje u kojoj možemo i uslužno sušiti sve vrste bilja, voća, povrća i žitarica, pa je to jedna od naših djelatnosti, tj. jedna faza naše proizvodnje. Budući da ljekovito bilje većinom za kozmetiku ide u obliku hidrolata i eteričnog ulja, tako smo kupili i destileriju u kojoj destiliramo naše biljke za hidrolat i eterično ulje. Osim toga i nekih sitnijih strojeva za proizvodnju (mješalica, punilica i varilica), naša proizvodnja je manufakturna.

Na imanju OPG Jakopović također možemo primiti i turističke grupe, za takozvani edukativni turizam. Specijalizirani vodiči i grupe dolaze na naše imanje kako bi vidjeli naš način rada, uzgoja, prerade i proizvodnje. Također surađujemo i s obrazovnim ustanovama koje kod nas odrađuju praktičnu nastavu u zanimanjima srodnim našoj djelatnosti.

Koje biljke uzgajate na imanju i zbog čega ste se odlučili baš za njih?

Uzgajamo najviše Matičnjaka (Melissa Officinalis) i nje ima najviše u sastavu naših proizvoda, osim toga imamo Mentu Piperithu, Čokoladnu mentu te nasad smilja.

Koji su ekološki kozmetički proizvodi najpopularniji među kupcima?

U našoj paletu nalazi se 40-tak proizvoda za njegu i higijenu lica, tijela i kose, pa tako najbolje prodavanima možemo smatrati one koji se najviše i troše, poput paste za zube, sapuna, šampona i dezodoranasa. Ne zaostaju ni kreme za lice i ruke. U našoj paleti imamo novitet u kozmetici a to su tzv. kruti šamponi koji su izuzetno dobro prihvaćeni na tržištu jer traju dvostruko duže od tekućih te su blagi za vlasište i ne sadrže nikakve konzervanse.

Zbog čega mislite da je važno koristiti organske kozmetičke proizvode, a u usporedbi s konvencionalnim proizvodima za njegu lica i tijela?

Organske proizvode je važno koristiti zbog vlastitog zdravlja i sigurnosti. Danas smo "zatrpani" raznim proizvodima niskih cijena koji sadrže veliku količinu štetnih tvari poput konzervansa, aluminijskih soli, parabena, raznih sulfata i sl. Sve što stavljamo na sebe ide direktno u krvotok i zbog toga je naša populacija sklona raznim oboljenjima, od dišnih, kožnih, do oboljenja jetre i ostalih organa koji pate zbog nakupljanja raznih otrova u organizmu. Zato se moramo truditi da koristimo što više ekološke i domaće proizvode kako bi zaštitili sebe i svoju obitelj da ostane zdrava.

Jeste li nailazili na prepreke prilikom pokretanja projekta ekološkog gospodarstva te koje su to prepreke bile tijekom prvih godina?

Pokretanje ekološkog gospodarstva tehnički, osim papirologije potrebne za registraciju i upisnik eko gospodarstava, ne predstavlja neku prepreku, ali samo tzv. prijelazno razdoblje trajalo je pune 3 godine. Iako na zemlji prije toga godinama ništa nije bilo posađeno, certifikat smo dobili tek nakon pune tri godine.

Ekološki nadzor svake godine i produljenje certifikata, predstavlja troškove za koje konvencionalni uzgajivači i prerađivači ni ne znaju. Tu je i vođenje posebne dokumentacije i kalendara oko poljoprivrednih radova, prihrane, zaštite bilja i svega ostalog.

Papirologija oko certificiranja proizvoda je posebna priča. S obzirom na to da eko certifikat vrijedi jednu godinu, prije isteka potrebno je prema predanim recepturama sve upotrijebljene sirovine opravdati računima i eko certifikatom, u skladu s unaprijed planiranim količinama.

Imate li prijedlog na koji bi se način mogla unaprijediti podrška institucija hrvatskim eko poduzetnicima i poljoprivrednicima?

Da educiraju javnost putem bilo kojih sredstava informiranja, o značenju certificiranih ekoloških proizvoda, hrvatskih proizvoda i da uvedu strože kontrole i načine sankcioniranja, crnog tržišta i ilegalne proizvodnje.

Koji su vaši planovi u budućnosti?

Nastaviti s proizvodnjom i širenjem palete proizvoda. U planu su proizvodi za muškarce i za njegu brade... Nastaviti s izvozom i povećati ga, te postati prepoznatljiv brend kako u našoj zemlji tako i u svijetu.

Trenutno smo u fazi obnove stoljetnog imanja s drvenom kućom i dvije velike gospodarske zgrade, koje ćemo prenamijeniti u turističke svrhe, a koje će ujedno biti i edukacijski centar u kojem ćemo raditi seminare i radionice za naše poslovne partnere, tj. treninge za prodavače i team buildinge za prodajne timove. U istu ćemo ga svrhu i iznajmljivati. Također nam je u planu kozmetički salon i salon za masažu u kojem ćemo upotrebljavati isključivo naše proizvode za opuštanje i beauty tretmane.

Što bi poručili mladim eko poduzetnicima koji se također žele upustiti u sličnu avanturu i ima li eko proizvodnja u Hrvatskoj budućnost?

Da se drže svoje ideje, ne odustaju od nje, da daju sve od sebe i da ne svaštare. Da se posvete jednoj vrsti proizvoda i njih dovedu do savršenstva, kako bi postali prepoznatljivi. Eko proizvodnja je jedina svjetla budućnost u Hrvatskoj.