Tajna zdrave probave

Hrana koju jedemo od vitalnog je značenja. Kvalitetna prehrana ne samo da regenerira stanice i tkiva, već utječe na procese izlučivanja pomoću kojeg se iz tijela odstranjuju otpadne tvari. Probava hrane je složen proces koji se odvija u probavnom sustavu, a glavna uloga mu je stalna opskrba tijela hranjivim tvarima, vodom i elektrolitima.

Važnost ravnoteže crijevne mikroflore

Važan dio probave je i sakupljanje i eliminacija otpadnih tvari. Koliko je bitna probava zapravo nismo niti svjesni. U našim crijevima živi deset puta više bakterija nego što naš organizam ima stanica. Te bakterije sudjeluju u razgradnji neprobavljenih tvari, važne su za dozrijevanje crijevne sluznice kao i za razvoj imunološkog sustava crijeva. Zanimljiva činjenica je da se više od 70 % svih imunoloških stanica nalazi u probavnom sustavu, što znači da se u crijevima nalazi više imunoloških stanica nego u bilo kojem drugom dijelu tijela. Narušena ravnoteža crijevne mikroflore dovodi do razvoja različitih poremećaja kao što su sindrom iritabilnog crijeva, debljina, dijabetes, pa čak i karcinom.

Probava počinje u ustima

Pazite da hranu dobro sažvačete zbog toga što probava hrane počinje već u ustima. Miješanjem hrane sa slinom počinju djelovati probavni enzimi: lipaza, amilaza i ptijalin što je ključno za daljnju probavu hrane. Pravilnim žvakanjem potpomažete i ubrzavate probavu te svome tijelu osiguravate sve potrebne nutrijente. Pazite da ste i prilikom svakoga obroka opušteni i da ga možete u miru pojesti. Osim dužeg žvakanja pazite da imate više manjih obroka. I nikako nemojte preskakati obroke. Za zdravlje vaših crijeva pripazite dostatan unos dolje navedenih tvari.

1. PREHRAMBENA VLAKNA su hranjive tvari prisutne u staničnim stjenkama namirnica biljnog podrijetla. Spadaju u skupinu ugljikohidrata, a mogu biti topljiva i netopljiva. Topljiva vlakna u dodiru s vodom stvaraju želatinastu masu, koja privlači mnoge štetne tvari, kao i šećere i masnoće iz hrane.

Netopljiva vlakna se kroz probavni trakt kreću gotovo nepromijenjena. Imaju svojstvo apsorpcije vode, te osiguravaju redovito pražnjenje crijeva.

Namirnice bogate vlaknima obično sadrže mješavinu topljivih i netopljivih prehrambenih vlakana, a obje vrste su korisne i imaju pozitivan utjecaj na probavni sustav.

Povećajte unos namirnica koje su bogate vlaknima, a to su:

  • Cjelovite žitarice: zob, ječam, raž, proso, heljda i mekinje od raznih žitarica
  • Svježe i suho voće: jabuke, kruške, šljive, smokve, brusnice, grožđice, borovnice, jagode
  • Povrće i mahunarke: grah, mrkva, leća, brokula, bob, artičoka, mahune, špinat, kupus
  • Orašasti plodovi i sjemenke: lanene sjemenke, sezamove sjemenke, bademi, kikiriki

2. PROBIOTICI su jedna ili više kultura živih stanica mikroorganizama koje blagotvorno utječu na domaćina poboljšavajući njegovu crijevnu mikrobnu ravnotežu. Probiotici pomažu u uspostavljanju ravnoteže između tzv. „dobrih i loših“ bakterija u našim crijevima. Crijevna mikroflora može postati poremećena uslijed bolesti, stresa, uzimanja antibiotika ili lijekova, izlaganja toksinima te prekomjernom konzumacijom alkohola.

3. PREBIOTICI nisu živi organizmi, već potiču rast i aktivnost crijevnih probiotika. Prebiotici podrazumijevaju neprobavljivu skupinu ugljikohidrata koji imaju sposobnost fermentiranja unutar probavnog sustava. Njihova funkcija promicatelja zdravlja jest selektivna stimulacija rasta određenih bakterija u probavnom sustavu. Inulin je jedan od najistaraživanijih prebiotika.

4. TEKUĆINA i to prije svega voda je uz vlakna neophodna za zdravu probavu. Pomaže kod otapanja otpadnih tvari kako bi lakše prošle kroz probavni trakt.

Velika pomoć kod opstipacije

Ukoliko imate problema s opstipacijom a ne pomažu vam samo vlakna iz voća i povrća evo čime si možete pomoći:

1. Ljuskice i prah psylliuma su čista vlakna koja se preporučuju kod osoba koje imaju problema sa zatvorom. Dobiveni su iz ovojnice indijskog trpuca i koriste se kao izvor vlakana koja imaju sposobnost povećanja svog volumena i do 15 puta. Polisaharidne sluzi koje sadrži podmazuju stjenku crijeva te olakšavaju pražnjenje.

2. Mekinje su ljuske žitarica koje nastaju kao nusprodukt prilikom mljevenja žitarica. Dobivaju se iz vanjske ljuske zrna a izrazito su bogate vlaknima te su dobar  izvor mineralnih tvari.

3. Chia sjemenke predstavljaju bogat izvor vlakana. Na sebe vežu vodu te u vrlo kratkom vremenu udvostručuju volumen i pretvaraju se u želatinoznu masu. Osim što su bogate vlaknima predstavljaju bogat izvor omega 3 masnih kiselina, proteina, kalcija, fosfora, mangana i cinka.

Ponekad smo u žurbi i ne obaziremo se na potrebe organizma. Međutim nikako nemojte zanemariti potrebu za pražnjenjem crijeva. Također redovita tjelovježba održava naše tijelo aktivnim i pomaže rad crijeva.