Važnost vitamina D za zdravlje

Jeste li znali da čak 9 od 10 ljudi pati od nedostatka vitamina D? Ne zaboravite na svoju dozu sunca u zimskim mjesecima.

Ako pripadate jednoj od ovih grupa, velika je vjerojatnost da i vama nedostaje vitamin D:

  • uglavnom boravite u zatvorenom prostoru
  • stariji ste i/ili nepokretni
  • pretili (vitamin D kao vitamin topiv u mastima taloži se u neaktivnom obliku u masno tkivo)
  • na sunce izlazite pokriveni
  • koristite kreme za sunčanje (blokiraju sunčeve zrake i stvaranje vitamina D u koži)
  • trudnica ste ili dojilja
  • patite od osteoporoze
  • imate smetnje srca ili krvnih žila
  • dijabetičar ste
  • patite od neke autoimune bolesti 

Prije stotinjak godina ljudi su uglavnom živjeli i radili vani. Mnogi su se bavili poljoprivredom, rublje se sušilo na otvorenom, životinje su pasle na livadama, a i djeca su se igrala vani. Ali današnji život je potpuno drugačiji. Većina nas radi u zatvorenom klimatiziranom prostoru i na računalu, vozimo se u automobilima, rublje peremo i sušimo u stanu, čak i vježbamo u teretanama i plivamo u zatvorenim bazenima. To znači da sunce gotovo i ne vidimo, zar ne?

Možemo li manjak sunca povezati s nastajanjem bolesti?

Tijelo može samo proizvesti vitamin D iz sunčeve svjetlosti. Vrlo malim udjelom ga uzimamo kroz hranu, a u puno većim količinama se stvara u koži tijekom izlaganja suncu. Sve više je znanstvenih studija o vitaminu D, te mnogi liječnici i nutricionisti preporučuju da se trenutne preporučene količine za uzimanje vitamina D podignu sa 400 - 600 IJ (internacionalnih jedinica) na barem 800 - 1000 IJ.

Odlučujući faktor za zdravlje

Sve više zdravstvenih stručnjaka preporučuje dodatnu opskrbu vitaminom D. Dok se ukupne preporučene količine za uzimanje vitamina D podižu te se treba težiti dobroj opskrbi tijekom cijele godine, vitamin D dodatno se preporučuje u godišnjim dobima u kojima se sunce samo kratko pojavljuje. Sve je više liječnika koji propisuju uzimanje vitamina D kao dodatka prehrani.

Optimalna razina vitamina D u krvi djeluje na:

  • usporavanje procesa starenja
  • raspoloženje - prirodni je antidepresiv
  • imunosni sustav - djeluje kao prirodni antibiotik protiv svih tipova mikroba – virusa, bakterija, gljivica i parazita
  • diobu stanica
  • mišićnu funkciju
  • čvrstoću kostiju - prijenos kalcija u kosti
  • zaštitu krvnih žila (visoki krvni tlak i bolesti srca)
  • mozak - studije pokazuju bolje kognitivne sposobnosti (tj. djeluje kao prevencija demenciji i Alzheimeru)
  • antikancerogeno (studijama dokazana niska razina vitamina D kod više vrsta raka)
  • kod djece: za sazrijevanje mozga i živčanog sustava, prevencija rahitisa

Uzimanjem vitamina D3 kao dodatka prehrani moguće je postići nadopunu ovog sunčevog vitamina i stvaranje rezervi vitamina D u tijelu. Vitamin D3 u spreju sve je popularniji oblik vitamina D zbog olakšane apsorpcije i praktične primjene.