Zdravi maslaci od sjemenki i orašida

Poznata Mayo klinika objavila je niz preporuka za korištenje maslaca od orašida za unaprjeđenje zdravih masnoća u tijelu i snižavanje lošeg kolesterola. Također, važna su namirnica za djecu koja jedu malu količinu hrane pa njihova visoka kalorijska vrijednost može opskrbiti tijelo važnom energijom u samo jednoj maloj žličici zalogaja.

Bogatstvo energije u jednoj žličici

Kada je riječ o maslacima od sjemenki svakako se kikiriki maslac ističe kao najpoznatiji. Ovaj divan maslac sjajno se kombinira u slatkim i slanim kombinacijama, no upravo zbog njegove široke primjene najčešće se na policama može pronaći s raznim aditivima, sladilima, hidrogeniziranim masnoćama i drugim dodacima, zbog kojih deklaraciju svakako savjetujemo čitati dva puta.

Za sve koji maslace od orašida i sjemenki biraju zbog zdravlja i kvalitetne nadopune prehrane za djecu predškolske i školske dobi, savjetujemo birati one maslace koji sadrže 100% udjel sjemenki ili orašida bez dodanog šećera. Prirodno prisutna masnoća, bogata zdravim masnim kiselinama, često je najbolji konzervans maslacu pa ga je korisnije čim prije pojesti nego birati onaj s konzervansom produženog roka trajanja.

Zdravstvene i nutritivne prednosti maslaca od orašida su višestruke, oni su koncentrati važnih nutrijenata poput proteina, zdravih masnoća, vlakana, minerala i u mastima topivih vitamina.

Najčešće vrsta maslaca od orašida i sjemenki

Kikiriki maslac

Kikiriki sadrži najveću količinu proteina od svih orašida i sjemenki, iako je zanimljiva činjenica da kikiriki nije orašid već spada u skupinu mahunarki. Sadržaj proteina čini ovaj maslac idealnim za sve kojima je unos proteina iznimno važan, a veliku popularnost stekao je zbog uvrštavanja u obavezni dio prehrane sportaša posebice nakon treninga.

Maslac od sezama - tahini

Sezam je ultimativni izvor lako probavljivog kalcija. Samo jedna žlica maslaca od sezama, poznatijeg kao tahini, opskrbit će tijelo pojačanom količinom kalcija. To je posebno važno za djecu u razvoju, djecu s problematičnim zubima, ali i ženama u menopauzi i starijoj dobi. Bogat je aminokiselinom metionin koja je dobar čistač jetre pa je ovaj maslac po popularnosti odmah iza kikiriki maslaca.

Maslac od badema

Visok udio kalcija i bakra lansirao je ovaj maslac visoko na listu neizostavnih namirnica za zdravlje srca i snažne kosti. Smatra se najzdravijim maslacem od orašida jer sadrži mononezasićene masti (poput Omega 3) koje spuštaju razinu LDL-a. Njihova zastupljenost u prehrani zaslužna je za bolji rad mozga, dobro raspoloženje, a važnu ulogu imaju i u stimuliranju imunološkog sustava.

Indijski oraščići

Zanimljivost ovog „orašida“ je da je on zapravo sjemenka od vrste jabuke, voća drveta indijskog oraha. Od ostalih maslaca razlikuje ga bogatstvo magnezija i željeza i manji udjel masnoća koje mnogi neopravdano izbjegavaju. Najpopularniji je ipak zbog sadržaja selena koji je važan antioksidans - zaštitnik naših membrana od oksidacije, a utječe i na dobro raspoloženje i mentalnu snagu.

Maslac od lješnjaka

Ističe se sadržajem folata što je opći naziv za skupinu B vitamina, poznatih i po nazivu B9. Često se folati poistovjećuju s folnom kiselinom koja se odnosi na oksidiranu sintetiziranu komponentu koja se koristi u dodacima prehrani i u obogaćivanju hrane. Iako se folna kiselina iz dodataka prehrani bolje resorbira preporučuje se na duže periode ipak uzimati izvore folata poput maslaca od lješnjaka, posebice u trudnoći za pravilan razvoj kostiju i mozga ploda.

Maslac od suncokreta

Suncokretov maslac je sjajan izvor vitamina E koji pomaže u prevenciji kardiovaskularnih oboljenja. Vitamin E svojim snažnim antioksidativnim djelovanjem sprječava slobodne radikale u procesu oksidacije kolesterola. Naime, oksidirani kolesterol je taj loši kolesterol koji se veže za stijenke krvnih žila i uzrokuje aterosklerozu. Sjajna je vijest da samo 2 žlice maslaca organski uzgojenog suncokretovog sjemena može osigurati preko 90% preporučene dnevne doze vitamina E.

U korištenju maslaca od sjemenki i orašida naša je preporuka – uvrstite ove vrijedne energetske izvore u svakodnevnu prehranu i držite se zlatnog pravila raznolikosti. Svakako birajte organske maslace sa 100% udjelom orašida i sjemenki ili tek začinjene morskom soli. Oni su jedna od rijetkih namirnica s kojom ne možete pogriješiti jer neupitno svakom jelu obogaćuju okus.